Net verschenen in De Morgen:

De boodschap van werkgeversorganisaties Voka en Unizo was duidelijk: “Voer praktijktesten in voor de Vlaamse overheid”. Een opmerkelijke bocht, want de werkgevers waren tot nu toe tegenstanders van praktijktesten. Daarbij worden twee cv’s ingestuurd bij een vacature: een met een typisch Vlaamse naam en een met een buitenlandse naam.

“Ik geef toe dat er sprake is van voortschrijdend inzicht”, zegt Hans Maertens (Voka). “Maar niet alleen praktijktesten zijn nuttig, de Vlaamse overheid moet op meerdere fronten een tandje bijsteken.”
Volgens de laatste officiële cijfers werken er bij de Vlaamse Overheid 7% loontrekkenden met een buitenlandse herkomst. Het Vlaamse gemiddelde is 14%, de privésector doet het met andere woorden stukken beter.
Volgens Maertens zijn bedrijven diverser geworden uit pure noodzaak.
“Er zijn 140.000 vacatures en 240.000 werkzoekenden, waaronder veel allochtonen. Die mismatch is een gigantische uitdaging.”
Maar meer en meer bedrijven zien ook de economische voordelen van een diverser personeelsbestand. “Denk aan een kippenslachterij die moslims aanwerft om halal te kunnen slachten”, zegt Maertens. “Volys Star uit Lendelede produceert daardoor niet alleen voor moslims in ons land, maar ook voor groeiende markten in het Midden-Oosten.”
Met Hayat helpt etnoconsultant Ary Maes bedrijven in hun zoektocht naar werkzoekenden met een migratieachtergrond. Van De Lijn en Kinepolis tot Orange, allemaal hebben ze moeite om dat personeel te vinden. Maes en zijn collega’s bieden hen hun expertise en een uitgebreid netwerk in verschillende gemeenschappen.
“Met onze hulp kunnen ze vacatures invullen én een gigantische markt openen,” zegt Maes. “Wie wil groeien, past zich aan. Zowel wat personeel als producten betreft. Steeds meer bedrijven hebben dat door.”
Ook hier is sprake van voortschrijdend inzicht. Enkele jaren geleden zei Wouter Torfs dat gesluierde vrouwen niet moesten solliciteren bij hem, maar afgelopen zomer opende hij een pop-upshop waar het personeel wél een hoofddoek mocht dragen. Ook al leverde het hem negatieve reacties op. “Je wint er meer klanten bij dan dat je er kwijtraakt”, klonk het toen bij Schoenen Torfs.
Binnenkort lanceert Ary Maes een online platform waar bedrijven hun diversiteitsbeleid, maar ook hun vacatures kunnen promoten. Partena is een van hen. In een eerste testfase werkten Hayat en Partena samen om de Turkse gemeenschap te bereiken.
“Dat heeft welgeteld twee aanwervingen voor ons ziekenfonds opgeleverd”, zegt Sarah Masschelein van Partena. “Dat is weinig, maar we hadden realistische verwachtingen.”
Partena stelt onder andere poetshulpen te werk met dienstencheques. Die tak van het bedrijf is op dit moment al zeer divers, maar de ziekenfondsafdeling ligt een heel stuk onder het Vlaamse gemiddelde.
Hayat heeft hen niet enkel getoond hoe ze die Turkse Belgen moeten aanspreken als potentiële werknemer, maar ook als potentiële klant van het ziekenfonds.
“We hebben ontdekt dat ze andere accenten leggen” zegt Masschelein, “Zo waren ze bovenmatig geïnteresseerd in onze reisbijstandsverzekering, omdat ze elk jaar enkele maanden naar Turkije gaan. Ook voor tandverzorging hebben ze andere verwachtingen.”
Partena speelt daar nu op in met aparte brochures, die ook in het Turks vertaald zijn. Ze worden onder andere verspreid via het netwerk van Hayat. En hun nieuwe werknemer kan klanten met technische dossiers in het Turks bijstaan als dat nodig is.

Bron: De Morgen 01-03-17, 18.58u – Bruno Struys